Markkinointieurojen lyhyen ja pitkän aikavälin tasapaino

investointi-2

Ihan ensiksi haluan kysyä sinulta kysymyksen: Jos saisit vielä tänään sitoumuksetta tilillesi 20 000 €, ottaisitko ko. summan heti vai odottaisitko vuoden päähän, jolloin saisit varmuudella 50 000 €? Voisin kuvitella monen odottavan vuoden päähän. Miksi yrityksen liiketoiminnan pitäisi erota tästä millään tavalla? Miksi yritys haluaisi rahansa heti, jos hieman myöhemmin olisi saatavissa hieman enemmän?

Dataohjautuvan reaaliaikaisen markkinoinnin ongelma

Nykyinen dataohjautuva reaaliaikainen markkinointi tukeutuu helposti nykyasiakasdatan hyödyntämiseen ja lyhytaikaisiin nopeasti optimoitaviin tuloksiin. Nykyiset markkinointiteknologiakoneistot eivät vielä osaa kaikessa potentiaalissaan katsoa pidemmälle tulevaan, jolloin fokus on lyhytnäköisesti olemassa olevan kysynnän valjastamisessa, ja uuden kysynnän luominen jää taka-alalle tai unohtuu kokonaan.

blogigraafi2
 

Lähde: IPA Media in Focus

Balanssin löytäminen

Kysynnän luominen ja harkintaryhmään pääseminen kuuluvat yrityksen tärkeimpiin tehtäviin (mm. McKinsey 2017). Näissä tehtävissä onnistuminen vaatii pitkäjänteistä bränditekemistä ja panostamista asiakkaan tunnesiteen rakentamiseen. Tuloksellisuuden näkökulmasta yrityksen on siis panostettava brändin rakennukseen teknologia-, automaatio- ja tekoäly-hypen rinnalla.

blogigraafi
 
Lähde: IPA Media in Focus
 

60/40?

Kuinka paljon sitten panostaa lyhyen vs. pitkän aikavälin tekemiseen? IPA:n The Long and the Short of It puhuu 60/40-jaosta (pitkä/lyhyt). YouTubesta löydät tunnin mittaisen esityksen siitä, miten yrityksen koko, sektori tai brändin spesialiteetti voi vaikuttaa ko. jakoon.

Vaihtoehtoisesti voit olla myös meihin yhteydessä, niin pähkäillään jakoa yhdessä.

Topics: Strateginen suunnittelu, Tuloksellinen markkinointi, Markkinoinnin investointi

Kirjoittajasta
Senior Strategist
Find me on:
Jätä kommentti

Tilaus

Suosituimmat kirjoitukset

Opi lisää markkinoinnin automaatiosta - Lataa ilmainen opas!