kasvuhakkeri

Minustako kasvuhakkeri?

Olen jonkin aikaa perehtynyt kasvuhakkeroinnin maailmaan lukemalla artikkeleja ja kirjoja sekä keskustellut eri ihmisten kanssa aiheesta. Samalla pohtinut kuinka voisin hyödyntää näitä oppeja mahdollisimman hyvin omassa työssäni.

Kun on itse toiminut yli 15 vuotta markkinoinnin maailmassa tietynlaisella ajatusmallilla niin onkin ollut yllättävän vaikeaa kääntää oma mindset kasvuhakkerointiin, vaikka olenkin aina uskonut tiedolla johtamiseen. Kun perinteisesti ostetun median keinoin, isoilla budjeteilla, on pyritty saamaan aikaan brändin tunnettuutta, harkintaa ja preferenssi ja sitä kautta pyritty lisäämään myyntiä, niin kasvuhakkerille näillä ei ole niin väliä, kaikki tähtää tavoitteellisesti vain myynnin / liiketoiminnan kasvattamiseen, pääsääntöisesti ei-ostetun median keinoin ja mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Mielestäni Rayn Holiday kirjassaan Growth Hacking Marketing kiteyttää hyvin kasvuhakkeroinnin ajatusmaailmaa: ”It doesn’t matter how many people know about you or how they find out about you. It matters how many sign up (or buy). If handing out flyers on the street corner accomplishes that, then consider it growth hacking”. Kannattaa muuten lukea kirja, se on luettu noin yhdessä illassa ja antaa hyvän yleiskuvan aiheeseen.

Kasvuhakkerointi ei ole täysin uusi asia mutta itse pidän sitä hyvin tervetulleena lähestymistapana, koska olen vuosien varrella huomannut, että joskus markkinoinnista on tullut itseisarvo, tehdään markkinointia markkinoinnin vuoksi, erillään liiketoiminnan tavoitteista. Tosin viime vuosina tämä on vähentynyt markkinoinnin tehokkuustavoitteiden vaatimusten myötä.

Kasvuhakkerointi yhdistetään useasti start-up ja digifirmoihin, kuten Dropbox, Instagram, Facebook, Twitter yms. mutta miksei sitä voisi yhtä hyvin hyödyntää perinteisimpiin tuotteisiin, olet sitten lanseeraamassa automallia, kahvilaatua, karkkipussia tai matkapuhelinta. Suosittelen tekemään pienen ajatusharjoituksen jonkin oman tuotteesi näkökulmasta:

  • Ajattele, että olet lanseeraamassa tuotettasi ja sinulle ei ole juurikaan mediabudjettia käytössäsi.
  • Kuinka voisit varmistaa, että tuotteesi on oikeasti markkinoita kiinnostava ja kuinka voisit lisätä sen kiinnostavuutta etukäteen. Voiko tuote itsessään, tai sen osa (esim. palvelullinen elementti) toimia markkinointina.
  • Mistä tavoitat juuri oikeat mielipidevaikuttajat ja tuotteen ostajat / tuotteesta kiinnostuneet. Millaisilla eri toimenpiteillä se onnistuisi. Kuinka saat heidät levittämään viestiäni ja hankkimaan uusia asiakkaita ja samalla ostamaan uudelleen / jatkossakin. Millä saisit mediahuomiota. Ja kaikki tämä ilman miljoonien, satojentuhansien tai kymmenientuhansien eurojen mediabudjettia.

Käytännössä lähestymiskulmia ja tapoja voi olla monia. Esimerkkinä vaikka Hotmailin kaikkien sähköpostiviestin muuttamisesta omaksi mainostilaksi (get your free email at Hotmail), Dropboxin lisätallennustilapalkkiosta, iPodin valkoisiin kuulokkeisiin tai Onnibussin hinnoittelumalliin. Tai mikseipä vaikka tätä blogipostausta voisi pitää kasvuhakkerointina. Mutta kaiken perustana on data ja analytiikka sekä jatkuva testaaminen ja optimointi.

Itsestäni tuskin tulee täysiveristä kasvuhakkeria, mutta ainakin puoliverinen. Uskon vahvaan brändin rakentamiseen ja tarinankerrontaan mutta senkin keinot ovat jo muutoksessa ja tulevat muuttumaan yhä enemmän. Mitä vahvemmin mennään reaaliaikaisen ja teknologiavetoisen markkinoinnin maailmaan sitä enemmän kasvuhakkeroinnin mindset tulee korostumaan.

Mikäli kiinnostuit asiasta ja haluat keskustella aiheesta tai siitä miten voisit alkaa käytännössä toteuttamaan kasvuhakkerointia, niin ole ihmeessä yhteydessä ja istutaan alas meidän asiantuntijoidemme kanssa.

Topics: growth hacking, Teknologiaa ja innovaatioita

Kirjoittajasta
Find me on:
Jätä kommentti

Tilaus

Suosituimmat kirjoitukset

Opi lisää markkinoinnin automaatiosta - Lataa ilmainen opas!