blogiin.v2.jpg

Tehokasta vaikuttajamarkkinointia: Case Mountain Dew X Real Skifi

Vaikuttajamarkkinointi on noussut suosituksi keinoksi saavuttaa tehokkaasti tuloksia halutussa kohderyhmässä. Viime vuosien saatossa blogimaailman kaupallisuus on kehittynyt huimasti, ja lukijat ovat jo tottuneetkin kaupallisiin sisältöihin. Niistä on tullut normi.

Varsinkin milleniaalien kohderyhmän osalta vaikuttajien suosio ja kyky vaikuttaa asenteisiin on herättänyt mainostajien mielenkiinnon. Niin sanottu ruutuaika ei ole vähentynyt ajan saatossa, päinvastoin se on kasvanut. Katselu on muuttanut muotoaan lineaarisesta televisiosta suoratoistopalveluihin sekä spontaaniin ja rosoisempaan YouTubeen. Nuoret eivät enää fanita perinteisiä julkkiksia, näyttelijöitä ja urheilijoita, vaan myös tubettajia. Tavallisia ihmisiä, jotka kertovat videolla päivästään, pelaavat videopelejä tai pohtivat, pitäisikö värjätä tukka taas siniseksi. Rehellinen arki kiinnostaa.

Vaikuttajayhteistöihin suhtaudutaan positiivisesti

YouTube vaikuttaja- verkosto Troot networkin, Annalectin sekä OMD:n viime vuonna teettämän tutkimuksen mukaan suosio ei ole vain huhupuhetta, sillä 92% 15-25 -vuotiaista sanoo katsovansa vähintään joskus tubettajien tuottamaa sisältöä. Tubettajien päivittäinen seuraaminen on tutkimuksen perusteella enemmän kuin tuplaantunut 22-35 -vuotiaiden keskuudessa, joten aivan teinien puuhastelusta ei ole enää vain kyse. Mainostajan kannalta mielenkiintoista on se, että tutkimukseen osallistuneista vastaajista 84% kertoi suhtautuvansa positiivisesti tai neutraalisti kaupallisiin yhteistöihin, ja jopa 84% kaikista 18-35 -vuotiaista voisi kuvitella ostavansa palvelun tai tuotteen Tube -yhteistyön perusteella.

Miten sitten tehdä kohderyhmälle mielenkiintoista ja tehokasta vaikuttajamarkkinointia?

Kaikkein tärkeintä on löytää juuri ne oikeat vaikuttajat, se oikea match. Aitous on ydin yhteistyön onnistumiselle, sillä päälleliimattu kaupallinen viesti ei kovin montaa katsojaa kiinnosta. Sisällön tulee viihdyttää, opettaa, tarjota inspiraatiota tai olla muulla tavoin mielenkiintoista. Tämä taas tarkoittaa sitä, että valitun vaikuttajan tulee oikeasti itse inspiroitua ja olla kiinnostunut brändistä sekä tuotteesta tai palvelusta, jota brändi edustaa. Aitous puolestaan lisää uskottavuutta, jonka kautta viestiä voidaan viedä relevanteille kohderyhmille.

Onnistunut yhteistyö vaatii myös brändiltä vapauden antamista vaikuttajalle, jotta hän voi tehdä sisällöstään oman näköistä. Myös vaikuttajalta vaaditaan vastuuta noudattaa yhteisesti sovittuja raameja, kuten brändiohjeistuksia tai kampanjateemaa omaa näkökulmaansa unohtamatta. Vastuuseen lukeutuu myös huolehtiminen selkeästä kaupallinen yhteistyö -merkinnästä, sillä piilomainontakohun keskelle tuskin kukaan mainostaja haluaa eksyä. Kun vapaudet ja vastuut ovat selkeät ja toimivat, on suuri mahdollisuus siihen, että vaikuttajayhteistyöstä tulee onnistunut. Lisäksi, jotta voidaan puhua tehokkaasta ja tuloksellisesta markkinoinnista, tulee yhteistyölle määrittää myös selkeät tavoitteet ja onnistumisen mittarit.

Onnistuneessa yhteistyöprosesissa taas korostuu vuorovaikutteisuus niin ideoinnissa, toteutuksessa kuin lopputuloksen jalkauttamisessa. Toteutimme viime vuonna onnistuneen vaikuttajamarkkinointiyhteistyön asiakkaamme PepsiCon ja heidän brändinsä Mountain Dew’n kanssa, jossa vuorovaikutteinen kampanjaprosessi näytti tehonsa.

Case Mountain Dew x Real Skifi

Mountain Dew’llä oli takana vahva edeltävä vuosi. Haasteena oli saada ylitettyä edeltävän vuoden tulokset sekä kasvatettua brändin mielenkiintoa skeittauksesta ja lumilautailusta kiinnostuneiden nuorten miesten keskuudessa. Vaikeasti tavoitettavan kohderyhmän puhuttelemiseksi  oli keksittävä jotakin innovatiivista melko pienellä budjetilla. Lisähaasteena oli globaalin brändin tiukat brändiohjeistukset.

Globaalilta markkinointitiimiltä saatu pääteema Do the Dew on pääasiassa kohdistettu skeittareille, mutta Suomen haastavat sääolot antoivat mahdollisuuden leikitellä laskettelulla ja lumilautailulla. Kampanjan tavoitteeksi asetettiin 60-70% peitto kohderyhmässä, kohderyhmän sitouttaminen (kommentit, tykkäykset sekä videon parissa vietetty aika) sekä myynnin kasvu (kampanjaelementteinä myös muita kuin vaikuttajayhteistyö). Tutkimme mediakäyttö dataa ja vakuutuimme siitä, että saisimme tavoitettua kyseisen kohderyhmän mielenkiintoisella tavalla YouTuben ja vaikuttajien kautta. Avasimme keskustelut Troot networkin kanssa ja sparrailtuamme ideasta, he ehdottivat Real Skifin vaikuttajakollektiivia yhteistyökumppaneiksi. Olimme löytäneet sopivan matchin.

Case Mountain Dew Vaikuttajamarkkinointi

Pyrimme avaamaan vaikuttajille Do the Dew -mentaliteettia sekä kertomaan brändiohjeistuksista ilman, että rajoitamme heidän luovuttaan ja ideointiaan kampanjan suhteen. Jatkoimme ideoiden vaihtoa ja lopputulos ylitti suurimmatkin odotukset. Mountain Dewn sponsoroima Real Skifin jakso 17 oli kampanjan pääsisältö. Jaksossa näytettin mielettömiä extreme-temppuja niin, että brändi tuotiin esille luovalla ja hauskalla tavalla, Do the Dew -hengessä. Videon julkistusta tuettiin kuudella Instagram-postauksella sekä kahdeksalla Facebook-postauksella ennen kampanjaa, sen aikana ja videon julkistuksen jälkeen. Lisäksi myöhemmin Real Skifi julkaisi kanavallaan Making of -videon. Me kaikki olimme innoissamme, mutta niin olivat fanitkin.

Alun perin melko pieni kampanja nousi viraaliksi välittömästi ja sai herätettyä kohderyhmän huomion ja hypen maailmanlaajuisesti. Kampanjan ansiosta myynnit räjähtivät ja edellisen huippuvuoden lukemat ylitettiin kaikkien aikojen parhaalla marraskuun myynnillä (kasvu +44%). Yhteistyö sai loistavan vastaanoton katsojilta ja videon parissa viihdyttiin poikkeuksellisen pitkään. Fanit menivät sekaisin uudesta jaksosta ja sen luovuudesta. Myös yhteistyön toteutustapaa kiiteltiin. Kampanja tavoitti 500 000 uniikkia silmäparia globaalisti ja keräsi yli 900 000 videokatselua. Mikä uskomattominta, saimme myös herätettyä globaalin Mountain Dew’n asiakkaan mielenkiinnon ja yhteistyövideo lähtikin laajempaan levitykseen.

Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme kommentoivat kampanjaa seuraavasti:

"Mountain Dew on uniikki ja kohderyhmässään todella pidetty brändi. Kaikkien tekemisiemme pitää olla Dew’n hengen mukaista ja siinä tässä casessa onnistuttiin enemmän kuin hyvin! Ehdotus yhteistyöstä tuli OMD:ltä ja siitä oli helppo innostua heti – niin täysin brändillemme sopiva oli OMD:n ja RealSkifin ehdotus nimittäin!

"Yhteistyö filmien tuotannossa sujui hyvin ja sisältö oli erinomaista. Katselumäärät ja yhteistyön saamat positiiviset kommentit kuluttajilta kertoivat meille, että nyt onnistuttiiin! Myös Mountain Dew’n globaali markkinointi antoi tästä toteutuksesta kiitosta ja halusivat meidän neuvottelevan sisällön käyttöön Dew’lle kaikkialla maailmassa"

"Erittäin onnistunutta kampanjaa vauhditti toimivien Real Skifin luovien ideoiden lisäksi OMD:lta ja Mountain Dew’lta annettu vapaus sekä vahva luottamus siihen, että vaikuttajat tuntevat itse parhaiten oman yleisönsä ja voivat yhdistää kampanjaviestiä sekä tuotteita omalla tavallaan sisältöihinsä. Nämä kaksi seikkaa yhdistettynä tarpeeksi informatiiviseen kampanjabriiffiin ovat äärettömän tärkeitä, kun tavoitellaan vaikuttavaa ja onnistunutta vaikuttajamarkkinointia ja tässä onnistuttiin esimerkillisellä tavalla kaikkien osapuolien kesken. Kokonaisuudessaan Real Skifin ja Mountain Dew’ -yhteistyö ylitti suvereenisti kaikki asetetut tavoitteet ja odotukset globaalilla tasolla, joka on esimerkillinen osoitus vaikuttajamarkkinoinnin voimasta parhaimmillaan!"

Vinkkimme onnistuneeseen vaikuttajayhteistyöhön ovat siis:

  1. Aitous - löydä oikea vaikuttaja, joka on aidosti innostunut brändistä
  2. Uskottavuus - ohjeista brändillisissä asioissa ja huolehdi kaupallisen yhteistyön tiedottamisesta, mutta tuhoamatta luovuutta
  3. Vapaus ja vastuu - anna vaikuttajille vapautta, mutta kerro vastuusta sisällöntuotannon suhteen
  4. Aseta yhteistyölle tavoitteet ja mittaa onnistumista

Making Of -video:

 

 Episode 17 -sisältöyhteistyövideo

 

Jos sinua kiinnostaa tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi, kerromme mielellämme lisää! 

Topics: Case, Vaikuttajamarkkinointi, Yhteistyö, Markkinoinnin suunnittelu, Sosiaalinen Media, Digitaalinen Media

Kirjoittajasta
Strategist
Find me on:
Jätä kommentti

Tilaus

Suosituimmat kirjoitukset

Opi lisää markkinoinnin automaatiosta - Lataa ilmainen opas!